19 januari - 16 maart 2025
40 jaar FRIA
Fimmy Kooijker, Jan Kees Korf, Sonja Steensma en Saskia Wagenvoort
40 jaar FRIA
Fimmy Kooijker, Jan Kees Korf, Sonja Steensma en Saskia Wagenvoort
De tentoonstelling '40 jaar FRIA' in het Hannemahuis is divers.
In de werken van Fimmy Kooijker spelen licht en kleur een belangrijke rol. Haar impressionistische manier van schilderen leidde tot stadsgezichten van het hedendaagse Harlingen, met onder meer de Trechter op de Nieuwe Willemshaven en het witte gebouw met toren op de Waddenpromenade. Ook portretteerde zij een in gedachten verzonken bezoeker van Brouwdok. Fimmy Kooijker is in 1988 afgestudeerd aan Hogeschool Windesheim Zwolle als docent in de beeldende vakken, en zij geeft o.a. les aan de kunstacademie Friesland.
Als zoon van een tekenleraar had Jan Kees Korf in zijn jeugd geen gebrek aan potloden, penselen en verf. Toch koos hij voor een loopbaan als weg- en waterbouwkundig ingenieur. Later greep hij de kans om alsnog de kunstacademie te bezoeken en behaalde het diploma Minerva (Groningen) in 1994. Jan Kees Korf is een veelzijdig kunstenaar: hij maakt houtsnedes, schilderijen en ruimtelijk werk. De laatste jaren experimenteert hij met hoogdruk- reductietechnieken waarbij landschappen de ideale beelden vormen. In het Hannemahuis zijn verschillende intieme houtsnede-reductiedrukken te bewonderen, met toepasselijke onderwerpen als een roeiboot en een veerhuis.
Het buitenleven vormt een belangrijke inspiratiebron voor Sonja Steensma. Onder andere landerijen, rietkragen, rode daken en schepen komen terug in haar kunstwerken. Door in meerdere lagen te werken en de schilderijen te ‘vernevelen’ ontstaat er sfeer en textuur: roest, reliëf, stippen, vlekken. Tegenwoordig werkt Steensma steeds vaker op doek, in gemengde techniek. Haar recente schilderijen met Harlinger stadsgezichten, schepen en de nevelige Zuiderhaven worden voor het eerst gepresenteerd op deze tentoonstelling.
Saskia Wagenvoort heeft een voorliefde voor rijpe vruchten en lonkende bloemen uit zeventiende-eeuwse vanitas-stillevens, klassieke composities en poses. Dat is onmiddellijk duidelijk als je haar zogenoemde ‘mixed & stitched photography’ ziet. Wie zich een langere blik gunt zal diepere lagen in het werk ontdekken. Zoals het werk bekeken wordt, is het ook opgebouwd: laag over laag. Eerst fotografeert zij haar onderwerpen. Daarna snijdt ze, plakt, naait en voegt elementen aan de fysieke foto’s toe. Het spel tussen fotografisch vastgelegde realiteit en nieuwe, toegevoegde elementen zorgt voor een beeld dat vragen oproept. In de tentoonstelling zijn Wagenvoorts foto’s ‘Besiele troch Harns’ te zien, o.a. gefotografeerd in de zee van Harlingen. Ook de schaal met mosselen spreekt tot de verbeelding.
FRIA is in 1985 opgericht als een ‘Bond van Vrije Friese Kunstenaars’ die zich sterk maakt voor een beter kunstklimaat in het Noorden. Inmiddels is FRIA uitgegroeid tot een beroepsvereniging die door middel van onder andere exposities en workshops de vakbekwaamheid en de interdisciplinaire samenwerking van haar leden bevordert. FRIA kent alleen leden die als professioneel beeldend kunstenaar werkzaam zijn.
FRIA heeft een rijke historie opgebouwd van ledenexposities. De tentoonstellingen hebben zich niet beperkt tot de provinciegrenzen, ook uitwisselingen met Deense en Duitse kunstenaarsgroepen waren een groot succes. De tentoonstelling met heel gevarieerd en verrassend werk in het Hannemahuis past naadloos in deze traditie.